Hva er rollespill? En guide for nybegynnere

Ikke alle vet hva rollespill egentlig er, og mange tror det er en sær hobby kun for spesielt interesserte. Vi er ikke enige! Vi tror alle kan like rollespill i en eller annen form. Det trengs bare litt ordentlig forklaring, samt å bli kvitt noen ufortjente fordommer.

Les også: Lær deg noe nytt, se våre tips!

Hvorfor rollespill? - Opplevelser ansikt til ansikt

I løpet av de siste 10 årene har rollespill opplevd en enorm renessanse. Dette er mye takket være store seriesuksesser som Critical Role og Netflix’ 80-tallsfenomen Stranger Things. I dag er det svært få som ikke har hørt om Eleven, Mike, og gjengen, og deres møte med Demogorgon - et av de virkelig store monstrene fra Dungeons & Dragons.

 

Men rollespill-renessansen kommer også på grunn av en større samfunnsmessig trend. Vi beveger oss mot et ønske om en annen form for spillopplevelser enn det vi får av videospill. I en hverdag der det aller meste foregår på skjermen, søker vi oftere vekk fra det digitale. Istedet vender vi tilbake til røttene - til bord og stoler, der du samler venner og familie, og deler samtale, latter, og opplevelser ansikt til ansikt.

 

Denne gjenoppstandelsen gjelder både rollespill og brettspill, som begge nå er mer utbredt og populære enn noen gang før. Vi vil til og med påstå at vi nå er inne i brettspillets gullalder! Det har aldri vært så mange gode brettspill på markedet som i dag.

 

Men hva er rollespill? Her får du vår innføring for nybegynnere.

Men først, hva betyr alt vi snakker om?

Game master / dungeon master / spilleder
Spillets dommer. Har ansvar for å beskrive spillets verden og situasjoner på en troverdig måte, vurdere utfallet av spillernes handlinger, samt styre alle personer spillerne møter underveis i spillet.

Kampanje
En lengre serie av sammenhengende eventyr.

Karakter
Spillerens rollefigur i spillet.

Metagaming
Å bruke kunnskap du har som spiller, men som karakteren din ikke har, til å løse utfordringer i spillet. Mange ser på metagaming som en form for juks, og bør helst unngås. Anbefales å avklares med spillegruppen på forhånd.

Setting
Den verdenen spillet finner sted i.

Skills / abilities
Evnene og ferdighetene karakteren din har i spillet.

Tabletop
Spill som spilles på bordflater.

Brettspill uten brettet

For de som ikke vet hva rollespill er, kan det hjelpe å tenke på det som et brettspill uten brett. I utgangspunktet er det et spill på lik linje som andre. Du har et mål og bestemte handlinger du kan utføre. Men utover det er det ingen ramme som hindrer deg i å gå dit du selv vil.

 

Det er den enkle forklaringen, men utover det er det likevel litt mer komplekst. Kort sagt, du kan gjøre hva du vil - innenfor det karakteren din er i stand til. Et rollespill gir deg et regelsystem for å bestemme utfallet av handlingene dine, uten at det legger begrensninger på hvilke handlinger du kan velge. Altså, hvorvidt du ønsker å slå ned døra, dirke opp låsen, eller hoppe ut vinduet er helt opp til deg. Reglene (og ofte terningkast) forteller deg hvordan det går.

 

Og her er det første fremmedordet vårt: karakter (se boksen over for en forklaring av diverse rollespillterminologi). I et rollespill tar spillerne på seg roller som hovedpersonene i en fiksjonell setting. Du skaper en fiksjonell karakter, som du styrer i spillet. Situasjoner og hendelser vil oppstå, og karakteren din befinner seg i midten av det, og må reagere og handle mot det som skjer rundt hen.

 

Men her begynner også spillanalogien å skrante. Ja, rollespill er et spill, men det er også noe mer enn det - og spilldelen er ofte ikke det viktigste.

Rollespill som kollektiv historiefortelling

Mest av alt er rollespill en metode for å fortelle og skape en historie i fellesskap - historien om spillernes karakterer, og deres opplevelser. Det er spillernes valg, i dialog med spillederen (game master), som former retningen spillet og historien tar. Dere er hovedpersonene i et eventyr dere selv skriver!

 

Gjennom deres ord og handlinger (og terningenes tilfeldigheter) veves en fortelling rundt rollebesetningen deres. Og fokuset deres vil etterhvert flyttes fra spillets “hva skal jeg gjøre nå”, til historiens “hva kommer til å skje nå?”

 

Mange liker å tenke på rollespill som en slags TV-serie, som er delt i episoder og sesonger. Hver spillkveld danner en episode. Og når den store utfordringen endelig oppklares, som spillerne har jobbet mot å overkomme i flere episoder, så er sesongen over. Men kanskje kan du se konturene av en enda større hindring i horisonten. Et enda dypere mysterium som vil fortsette i neste sesong.

Spillets gang

Et rollespill krever at en av spillerne tar på seg jobben som spilleder. Spillederen fungerer som spillets dommer. Det er hens jobb å beskrive og forklare spillets verden og situasjoner på en troverdig måte, og dømme rettferdige utfall av spillernes handlinger i konteksten av den verdenen.

 

De fleste rollespill fungerer ved hjelp av en grunnleggende sirkulær struktur: Først beskriver spillederen en situasjon. Deretter reagerer spillerne på denne situasjonen, og utfører hver sine handlinger. Spillederen vurderer resultatet av spillernes handlinger, og hvordan det endrer situasjonen, og beskriver så den nye situasjonen. Slik gjentar det seg, og spillets handling beveger seg fremover.

 

Det kan ved første øyekast se ut som all makten ligger hos spillederen - noe den til en viss grad gjør - men enhver erfaren spilleder vet at spillerne aldri gjør slik du hadde tenkt. Og historien går ikke videre uten at spillerne er der til å handle i den. Så det er alltid spillerne som former eventyret.

 

Det er heller ikke slik at spillederen skal motarbeide spillerne, og prøve å sette hindringer for alt de vil oppnå  - tvert i mot! Spillederens jobb er å skape situasjoner der hver enkelt spiller kan få sin tid i rampelyset. Og sammen skaper dere en historie alle vil synes er engasjerende å oppleve.

 

For all del, gi dem utfordringer, og ikke hold på kruttet. Men ikke sett opp sperringer du vet de ikke kan overkomme.

Ingen vinnere eller tapere

En del av rollespill mange kan synes er vanskelig å forstå er at det ikke blir noen vinnere eller tapere. Ja, du har gjerne et mål for hva du ønsker å gjøre, du triller terninger, og du lykkes eller mislykkes. Noen ganger oppnår du det du ville, andre ganger ikke. Uansett går verden videre. Historien stopper ikke selv om du ikke lyktes i å dirke opp den låsen, den tar bare en annen vending.

 

Selv hvis karakteren din skulle dø, eller forsvinne, har du ikke tapt av den grunn. Karakteren blir bare skrevet ut av historien, og du kan lage en ny - et nytt kapittel.

 

Rollespill kan ha alle slags mulige lengder og varighet. Enkelte spill er ment å spilles ferdig i løpet av noen timer på en kveld. Andre er episke kampanjer - en serie av regelmessige økter, gjennom måneder og år, der både karakterene og verden rundt dem vil endre seg med tiden.

Hva du trenger for å spille rollespill?

Det er fort gjort å tenke at rollespill krever masse utstyr, men det er ikke tilfellet. Faktisk, i de aller fleste tilfeller, er det ikke nødvendig med annet utstyr enn et sett med terninger, samt penn og papir.

Rollespill foregår først og fremst i tanker og i ord.

Karakterene samtaler og samhandler med hverandre, og scenene mellom dem utspiller seg i spillernes fantasi.

Startsett og regelbøker

Vi anbefaler alle som ønsker å spille rollespill at de skaffer seg eller låner boken som forklarer grunnreglene for spillets gang og mekanikk. En del regler kan alltids læres “on the fly” mens man spiller – men det er veldig lurt å ha en grunnleggende forståelse for hvordan spillet går og ikke minst hvordan karakteren du har valgt fungerer.


Heldigvis finnes det en rekke essensielle bøker som gir veldig god innføring i rollespill, spesielt Dungeons & Dragons.

Kart og underlag

I tillegg kan dere legge til underlag, i form av ferdigtrykkede kart og bakgrunner. Eventuelt er det også populært med blanke rutenett. Da kan spillederen selv tegne inn omgivelsene som er aktuelle til hvilken som helst situasjon. Enten det kun er de mest nødvendige strekene, eller mer detaljert.

Miniatyrfigurer

Det er mange muligheter til å oppgradere. Du kan gjøre ganske mange grep for å utvide opplevelsen av ditt spill. Mange liker for eksempel å ta i bruk miniatyrfigurer for å representere karakterene sine og fiendene deres. Vi har et stort utvalg figurer slik at du kan finne en som best viser din visjon av hvordan din karakter ser ut. Du kan også male dem, for å gi ditt personlige preg.

 

Formålet med slike miniatyrer er riktignok ikke alltid å legge til ekstra “leker” til spillet. Som oftest har de mer praktiske grunner. Særlig er det nyttig for å gi spillerne en felles forståelse av avstand og hindringer i rommet karakterene befinner seg i under kampscener. Slik kan dere bedre planlegge hvordan dere best kan samarbeide for å bekjempe fienden, og bruke omgivelsene til deres fordel.

 

Se vårt utvalg av miniatyrfigurer, klikk her!

Men ekstrautstyr er ikke nødvendig...

Som sagt, dette er ekstrautstyr, og vil i de aller fleste spill ikke være nødvendig. Men de kan være nyttige hjelpemidler, for å gi spillerne en felles romfølelse. Samtidig vil det løfte litt av lasten fra spillederens skuldre. Hen kan på den måten lettere holde oversikt over hvor spillerne og fiendene befinner seg, og unngå misforståelser som kan skape dårlig stemning.

 

Men terninger... terninger vil du aldri få nok av!

Kan rollespill passe for deg?

Når vi er unge er lek en sentral del av hverdagen. Men når vi vokser opp, får vi av en eller annen grunn en tanke om at lek er barnslig, og sånt driver ikke voksne med. Vi tror at lek ikke bare er lov, men også nødvendig som voksne! Livet er alvorlig nok uten at det ikke skal være rom for litt lek også. Rollespill er en fantastisk måte å gjeninnføre dette i hverdagen din.

 

Men det er ulike måter å spille rollespill på, ettersom det varierer hvor komfortable og erfarne ulike mennesker er med å leve seg inn i historien - og det er helt greit!

To fremgangsmåter til rollespill

Enkelte trer virkelig inn i rollen, og snakker i spillet som om de er karakteren sin. Kanskje lager de også en egen stemme for sin karakter: Jeg går bort til bartenderen. “Psst.. Har du kanskje hørt noen merkelige rykter her nylig?”, og gir ham en gullmynt.

 

Andre liker best å holde et tydelig skille mellom seg selv og karakteren, og styrer fra avstand. Da kan du fortelle i tredjeperson hva karakteren sier og gjør: Karakteren min, Yri, går bort til bartenderen og spør om han har hørt noen spesielle rykter i det siste. Hun prøver også å bestikke ham.

 

Begge disse metodene er like gode, for ulike folk har ulike preferanser og komfortsoner. Likevel kan det være lurt er å avklare på forhånd hvordan deres spill skal spilles. Slik kan alle være på samme bølgelengde, og ingen blir sittende og føle seg ukomfortable. Det viktigste er at rollespill skal være gøy for alle involverte.

Ulike spill for ulike mennesker - fra episk fantasy til hverdagsdrama

På samme måte som det er ulike måter å spille på, finnes det også ulike typer rollespill, eller ulike settinger, som appellerer til ulike typer mennesker.

 

Dungeons & Dragons var og er verdens første rollespill, og det som spilles av guttene i kjelleren i Stranger Things. Det gjenskaper den klassiske eventyr-opplevelsen, i en storslått fantasysetting. Her er både karakterenes egne evner store, og fiendene formidable, og spillet har ofte et kampsentrert fokus.

 

På motsatt side av skalaen finner du spill som Fiasco. For de fleste vil det oppleves mye nærmere det vi tradisjonelt ser på som improteater. Her står hverdagsdramaet i rampelyset. Spillet foregår i korte episoder, fylt med hemningsløse situasjoner spillerne må navigere seg gjennom: Du har ved et uhell kommet til skade for å ta livet av den gretne naboen din med hekkesaksen - hvordan håndterer du det?

Har du fått et bedre bilde av hva rollespill er?

Vi håper vi har klart å overtale deg til å gi rollespill en sjanse. Det er en av våre favoritthobbyer å dele med venner, og vil alltid ende i historier dere vil huske i årevis etterpå.

 

I de fleste tilfeller vil det være lettere å lære dersom en eller flere i spillgruppen din har rollespillerfaring fra før. Men å utforske et helt nytt spill i fellesskap kan også være en morsom opplevelse. Outland-butikker arrangerer også Dungeons & Dragons Adventurers League (dnd.wizards.com) et fast arrangement for å introdusere nye spillere til D&D. Ta kontakt med din nærmeste Outland-butikk for å vite mer.

 

Om du som spilleder ikke føler deg klar for å dikte opp dine egne rollespilleventyr, finnes det en mengde ferdigskrevne kampanjer og scenarier å få kjøpt.

 

Er du ute etter inspirasjon til hvilke rollespill eller settinger du kan begynne med, så finner du alt av rollespill-bøker og utstyr i nettbutikken vår – eller spør en av våre dedikerte ansatte i din nærmeste Outland-butikk.