Velkommen til Itras by - et rollespill på norsk

Velkommen til Itras by - et rollespill på norsk

Itras by - et rollespill på norsk, utgitt av Outland forlag. Dette er begynnelsen på en surrealistisk fabel hvor drømmer og virkelighet glir over i hverandre, og hvor dere som spillere selv kan forme spillet og endre reglene.


 

Velkommen til Itras by!

 

Dere befinner dere i en storby på 1920-tallet, med et sentrum omkranset av sterkt klassedelte bydeler. Menn i hatt spaserer på brosteinsgater, fabrikkarbeiderne haster avgårde til jobb, og gjennom tåken funkler lysene fra alle byens hjem, levendegjort av Thore Hansens stemningsfulle illustrasjoner.

 

Itras by er på kanten av en ny tidsalder - hester og gasslykter preger bybildet, men automobilene, elektrisitet, og stumfilmer begynner å gjøre sine inntog. Det er tilsynelatende en vanlig by der innbyggerne beveger seg gjennom hverdagen som normalt.

 

Men under overflaten er ikke alt som det skal. I hjertet av Itras by ruver Månetårnet og virkelighetens akse. Jo lenger ut fra tårnet du beveger deg, jo mer forfaller virkeligheten, og drømmenes verden tar over. Talende aper har slått seg ned i en av byens fineste strøk, en gate finnes bare på fredager, og under bakken skjuler det seg et nettverk av skjulte korridorer og templer.

Itras by - et surrealistisk rollespill, illustrert av Thore Hansen

Et levende verk

 

Itras by er et rollespill - et sett med regler som legger til rette for at du og vennene dine sammen kan skape en historie i deres helt egen verden, og forme den slik dere selv vil, uten begrensninger. Les gjerne vår nybegynnervennlige innføring til rollespill for å lære mer om denne fantastiske hobbyen.

 

Beskjeden til de besøkende i denne byen er klar: «[dette er] begynnelsen på et levende verk, der alle deltakerne hele tiden er medskapere». Spillerne står fritt til hoppe over deler, lage egne regler og gi liv til sin egen versjon av byen. Itras by er ikke bundet av de reglene skaperne har skapt, men former seg etter spillernes fantasi og skaperevne. 

 

Spillederen tar plass ved bordet og ser forventningsfullt rundt på rollepersonene. Scenen er satt, men hvem vet hvilken vei eventyret vil ta? Det er dere som har hovedrollene i denne fortellingen. I Itras by er det improvisasjon som råder, og veien blir til underveis gjennom samspillet mellom spillederen og rollepersonene.

 

“Tøff-tøff-tøff-tøff-TUUUUT!” Dere våkner i en togkupé. Det er nattsvart utenfor vinduet. Ingen andre passasjerer. Dere vet alle hvem dere selv “er”, men ingen av dere husker hvordan de kom dit. Kupeen har en skyvedør i tre med glassvindu. Et elegant monogram er gravert inn i ruten: IBJ - Itras by jernbane. 

 

På perrongen står den mystiske professor Stuttgart og venter på dere, og eventyret begynner. Hvem er professor Stuttgart, og er han den vennlige hjelperen han utgir seg for å være? Hvorfor viser han så stor interesse for dere? Sammen må spillerne løse gåten om professoren, og navigere dere gjennom spillet for å forhindre en katastrofe. 

 

Denne typen mysterier er det dere kan forvente å oppleve i Itras by. Dere vil bli dratt inn i merkelige og usannsynlige omstendigheter, som dere må etterforske og komme til bunns i - men vær på vakt, for her er ingenting slik du tror.

Itras by - inspirerende illustrasjoner av Thore Hansen

Spillets gang

 

Reglene for spillet er enkle og tar i bruk såkalte handlingskort og sjansekort. Handlingskortene har tekster som “Ja, og...”, “Nei, men…” og “Ja, men bare hvis…” og må utbroderes av spillerne selv. Her må deltakerne tolke kortene og improvisere seg fram til resultatet av dem, noe som åpner for nye retninger og muligheter i spillet. Sjansekortene kan trekkes én gang per runde, og bidrar til spillets surrealistiske preg med kommandoer som:

 

Spol fremover!

Det har gått 3 timer siden der dere var da du trakk dette kortet. Fortell hvilken tilstand du og de andre er i. Du har ikke lov til å si noe om hva som har skjedd, dette finner dere ut i felles improvisasjon. 

 

Eller: 

Nemesis!

Dette kortet vekker din Nemesis til dyst. På et eller annet vis påvirker din erkefiende det som skjer. Nøyaktig hvordan Nemesiskortet påvirker spillets handling er opp til deg. Du har ingen erkefiende sier du? Vel, nå har du det.  

 

Med dette peker spillet gruppen i en retning, og lar dere selv improvisere veien videre. Det levende verket som er Itras by setter ingen begrensninger. Spillskaperne har selv vandret i byens gater, men det er ikke deres by eller eventyr spilleren skal få oppleve. Giæver og Bull Gudmundsen har skapt rammene, og nå er det dere som skal tre inn i hovedrollene og legge ut på reise.